오디오가이 :: 디지털처럼 정확하고 아날로그처럼 따뜻한 사람들
자유게시판

TruDesign Skroggjennomføring Sort Maritim Båtutstyr

페이지 정보

작성자 Cora
작성일

본문

I følge Robship, xavierdeschamps.free.fr som importerer det patenterte stoffet, skal det kunne tette hull med trykk tilsvarende tre meters dyp. Sørg for at du legger tetningsstoffet slik at det ikke kommer luftbobler. Legg også Sikaflex nederst på selve skroggjennomføringen. Vri på skroggjennomføringen for å fordele tetningsstoffet når du setter den på plass.

Det er enklere å gjøre dette om du varmer slangene med en varmluftpistol eller hårføner. Skulle det likevel være vanskelig kan du ha litt Zalo eller lignende på slangestussen som «glidemiddel». Bruk alltid doble slangeklemmer i syrefast stål og alltid armerte slanger. Skifter du slanger til toalett, husk å bruke spesielle toalett-slanger som er lukt-tette. Om det ikke allerede er gjort, kan det være lurt å merke alle ventilene med hva de er for; inn toalett, ut vask, ut dusj og så videre. Den første utfordringen er rett og slett å få ut de gamle skroggjennomføringene.

Vanligvis går det greit, om ikke må båten på land igjen. Denne gang slapp vi med skrekken, for bruddet var på «riktig» side av stengeventilen. Det kom heldigvis ikke vann i båten, men om dette hadde skjedd med åpen ventil, på hav eller i havn, kunne det fått katastrofale følger. Skremmende er det også at båten ikke var mer enn fem år gammel. Selv om skroggjennomføringer i messing ikke varer evig, burde de holde lenger. Selv om det er litt dyrere, valgte vi å bytte til gjennomføringer og ventiler i komposittmateriale.

Kan brukes på glassfiber, aluminium, stål og tre. Motstandsdyktig mot sterke kjemikalier, tåler bensin og diesel og kan overmales. Norges største båtutstyr-kjede, rask levering med mye kunnskap og super service. Alle utenom 3"-varianten har 105 mm langt gjengeparti, og totalt 140 mm lange fra flens og inn til enden. De syrefaste rørdelene er stripset på en solid blisterplate i hardplast med produktnummer, dimensjon og EAN-kode trykket på baksiden.

Av og til er vi nødt til å bite i det sure eplet og lage enda en skroggjennomføring. Prinsipielt vil vi jo ha skroget tettest mulig. Skal vi først gi oss i kast med å lage et hull, stort eller lite, må vi tenke oss om og være godt forberedt. Hvordan vi går frem, og hva slags materialer vi bruker, er avhengig hvor på båten vi skal sage hull.

Ikke PVC, de blir stive i kulda og har lett for å sprekke. Alle slanger på gjennomføringer som står under vannlinjen skal ha doble slangeklemmer. Det er viktig og en av forutsetningene for CE-merking. Bruk syrefaste slangeklemmer og sett de diagonalt 180 grader, slik at begge er lette å stramme til. Overflødig Sika både ute og inne kan lett skjæres bort med en kniv.

Dette ser nærmest ut som en kraftig tanntråd og legges i gjengene. Vi valgte en kombinert løsning, hvor vi brukte tetningssnor og la Sikaflex som en ekstra forsegling. Uansett er faren for lekkasje mindre om man sørger for at gjengene på skroggjennomføringen bunner helt i kuleventilen. Tru Design lanserte for noen år siden en krage som settes mellom skroggjennomføring og kuleventil.

Vi tar forbehold om avvik, spesielt ved lav beholdning. Det er faktisk rett og slett farlig om du ikke gjennomfører dette på en korrekt måte. CO forgiftning er en "stille morder" følg derfor nøye med i dette avsnittet. Den moderne løsningen heter kompositt – tæres ikke, upåvirket av krypstrøm og tåler frost.

Ekspansjonen er imidlertid ikke mer enn noen millimeter, så du må i så fall ha en lenseplugg i riktig størrelse ved aktuell skroggjennomføring. Kommer i ulike materialer, som messing, rustfritt og plast. Vi føler oss tryggere med å ha treplugger tilgjengelig. Umiddelbart kan vi ikke finne noen ulemper med bruk av skroggjennomføringer og stengeventiler i kompositt.

Det finnes mange varianter på markedet, noen dyrere enn andre, noen dårligere enn andre. På litt eldre båter ser vi gjerne eksempler på skroggjennomføringer som er tæret, gjerne fordi det er benyttet et dårlig metall. Dårlig messing, for eksempel, har liten holdbarhet i miljøer med saltvann omkring. Vi foretrekker rustfritt, syrefast eller bronse. Det er viktig at både skroggjennomføringen, eventuelt ventilen og stussen er laget av samme materiale. Plast kan også brukes, men – OBS – bare ved gjennomføringer høyere enn 20 cm over vannlinjen.

Det er lettere å få løs slangene inne i båten om du varmer dem litt med en varmluftpistol. Inspeksjon av skroggjennomføringene gjør du helst mens båten ennå ligger på land. Fra utsiden skal du forvisse deg om at den ytre ringen er fin og hel og at tetningsmassen rundt den holder, ja nettopp, helt tett. Innvendig inspeksjon kan være noe mer komplisert fordi de ofte sitter trangt til. Den enkleste formen for inspeksjon er å sparke på dem med foten eller forsiktig slå med en gummihammer. I tillegg må du få tak i håndtaket på kuleventilen og forvisse deg om at den lett lar seg åpne og lukke.

I følge den amerikanske produsenten har stoffet vært brukt av profesjonelle i lang tid, men er nå også tilgjengelig for fritidsbåteiere. For egen del har vi kjent til produktet en stund, men har ikke funnet det i norske butikker. Nå har blant annet Maritim endelig fått det i sortimentet.

Når du står igjen med et åpent hull rett inn i båten, er det viktig at du tar en liten rengjøring og pussejobb. For å få ny sika til å sitte, må det være pusset rent helt inn til gelcoaten. OBS; det er svært viktig at det ikke er luftbobler mellom skroget og gjennomføringen. Når du besøker nettsidene våre lagres det ulike typer data lokalt på din enhet via nettleseren din. Dette er en ganske smart sak og et moderne alternativ til de tradisjonelle trepluggene. Forspar TruPlug er en myk, skumfylt, konisk plugg utviklet for å tette også uregelmessige/usymmetriske hull og skader i skroget.

Trudesign rørdeler er laget av glassfiberarmert polymer-kompositt. Produktene er ekstremt sterke, har lav vekt, er korrosjons- og uv-bestandige og vil ikke være utsatt for krypstrøm og tæring. SEILmagasinet er medlem av Fagpressen og arbeider etter Vær Varsom-plakaten og Redaktørplakaten. SEILmagasinet har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Skroggjennomføring i syrefast stål 316 med utvendige gjenger. Både Leif H Strøm og våre underleverandører (for eksempel Idium AS som leverandører av denne nettsiden) lagrer data lokalt på din enhet.

관련자료

등록된 댓글이 없습니다.

+ 뉴스


+ 최근글


+ 새댓글


통계


  • 현재 접속자 484 명
  • 오늘 방문자 2,159 명
  • 어제 방문자 5,615 명
  • 최대 방문자 15,631 명
  • 전체 방문자 13,006,543 명
  • 오늘 가입자 1 명
  • 어제 가입자 2 명
  • 전체 회원수 37,565 명
  • 전체 게시물 332,901 개
  • 전체 댓글수 193,428 개